V dnešní části se dozvíte, jaké konkrétní potraviny patří do jednotlivých skupin a kterým potravinám se v rámci harmonizace trávení a zdraví vyhýbat. Samozřejmě neexistuje univerzální pravda. Jak neustále opakuju – každý z nás je jedinečný a co pomáhá jednomu, může druhému škodit.

V rámci dělené stravy se potraviny člení do tří skupin: na ty s převahou bílkovin, s větším podílem sacharidů a na neutrální potraviny. Potraviny bohaté na bílkoviny (maso nebo ryby) potřebují ke svému štěpení kyselé trávicí šťávy, zatímco potraviny bohaté na sacharidy (brambory, rýže, obilí) se štěpí pomocí šťáv zásaditých. Potraviny z neutrální skupiny nenarušují trávení bílkovin ani sacharidů a můžeme je libovolně kombinovat s oběma skupinami.

DĚLENÍ POTRAVIN PODLE DR. HAYE

BÍLKOVINY

TEPELNĚ UPRAVENÉ MASO

Vepřové, drůběží, rybí, králičí, jehněčí maso.

OVOCE

Jahody, maliny, černý rybíz, čerstvá šťavnatí jablka, broskve, meruňky, švestky, třešně, ostružiny, bezinky, mirabelky, nektarinky, kdoule, reborbora, višňě, angrešt, hroznové víno.

CITRUSOVÉ PLODY

Pomeranče, mandarinky, citrony, grepy, klementinky, limetky.

EXOTICKÉ OVOCE

Granátová jablka, mango, kiwi, papája, ananas, liči, maracuja.

VEJCE, MLÉKO, SÝRY

Veškeré druhy mléka, sýr do 45 % tuku v sušině, např. eidam, gouda.

SÓJOVÉ VÝROBKY

Tofu, sójové maso.

NÁPOJE

Ovocné šťávy, jablečné víno, suché bílé, červené a růžové víno, suchý sekt.

OSTATNÍ

Vařená rajčata, ocet balsamico.

SACHARIDY

CELOZRNNÉ OBILÍ

Oves, ječmen, pohanka, pšenice, žito, výrobky z celozrnného obilí, celozrnné bezvaječné těstoviny, bezvaječné těstoviny, rýže natural, rýže bílá.

BRAMBORY, ZELENINA, OVOCE

Brambory, listová kapusta, topinambury, banány, uleželá moučná jablka, čerstvé fíky, datle, nesířené sušené ovoce.

SLADIDLA

Javorový sirup, agáve sirup, med, kokosový cukr, třtinový cukr.

OSTATNÍ

Bramborový škrob, pivo.

NEUTRÁLNÍ

TUKY

Zastudena lisované oleje (ztužené a rafinované se ke konzumaci nedoporučují), máslo, sádlo.

KVAŠENÉ MLÉČNÉ VÝROBKY A SMETANA

Jogurt, kysaná smetana, tvaroh (20 % tuku v sušině), podmáslí, kyška, kefír, smetana na d 30 %.

SÝRY

Všechny druhy sýra s min60 % tuku, všechny druhy tvarohových sýrů. Patří sem třeba mozzarella, mascarpone, camembert, parmezán.

SYROVÉ MASO

Sušené, nebo za syrova vyuzené maso, tatarák, syrové a za syrova vyuzené ryby.

OŘECHY A SEMÍNKA

Všechny ořechy a semínka, vyhýbat se pouze arašídům (jsou to luštěniny), protože jsou nesnadno stravitelné.

ALKOHOL

Čiré lihoviny s vysokým obsahem alkoholu.

ZELENINA

Veškerá zelenina a saláty vyjma druhů zmíněných v ostatních skupinách.

HOUBY

Veškeré druhy hub.

VÝHONKY A KLÍČKY

Veškeré výhonky a klíčky.

ŽELÍROVACÍ PROSTŘEDKY

Želatina, agar-agar.

OSTATNÍ

Olivy, žloutek (bílek je bílkovina), droždí, kokosové mléko, bylinky, koření, bylinkové čaje, borůvky, meloun.


PŘIPADÁ VÁM DĚLENÍ ROZPORUPLNÉ?

Možná vám po přečtení seznamů přijdou některé potraviny „špatně zařazené“. Například kvašené mléčné produkty jsou uvedené v neutrální skupině. Cítíte intuitivně, že by měly patřit do skupiny bílkovin? Podle výzkumů Dr. Haye se počítají mezi potraviny neutrální, protože bílkovina se důsledkem kvašení stane lehčeji stravitelnou.

Syrové maso a ryby jsou též bohaté na bílkoviny, a přesto se řadí mezi potraviny neutrální. Jejich buněčná struktura v tomto případě není porušena. Stane se tak až vlivem tepelné úpravy, kdy dojde k jejímu narušení a bílkovina se stává obtížněji stravitelnou (v žaludku se tudíž musí vytvořit větší množství kyseliny solné).

Všechny tuky, včetně vysokotučných sýrů, se pak rovněž řadí mezi neutrální potraviny, protože tuky se tráví až v horní části tenkého střeva, a proto nenarušují trávicí proces bílkovin či sacharidů. Přes veškeré studie a výzkumy mi některé kombinace dodnes úplně nesedí a přizpůsobila jsem si je k obrazu svému. A je to tak v pořádku. Hlavní je cítit se dobře a hledat svoji cestu. 

POTRAVINY, KTERÉ DR. HAY NEDOPORUČUJE

Luštěniny

Originální zásady dělené stravy luštěniny ke konzumaci nedoporučují, protože jsou těžko stravitelné, nadýmají a překyselují žaludek. Přispívají údajně také k onemocnění ledvin a zhoršení dny. Na druhé straně však také obsahují velké množství vlákniny, železa, vápníku, hořčíku, draslíku, mědi a fosforu. Pokud je máte rádi, před konzumací je na několik hodin namočte. Kmín, fenykl, majoránka, libeček, tymián nebo rozmarýn jejich stravitelnost zlepší.

Bílá mouka a výrobky z ní, bílá rýže

Bílá mouka i rýže je mrtvá potravina bez jakýchkoliv živin pro tělo. Jsou to prázdné kalorie, které nás sice zasytí, ale nevyživí. Proto i když po nich přibíráme a zdánlivě tedy prosperujeme, přispívají významně k naší podvýživě a chronickému zánětu v těle. 

Cukry a umělá sladidla

Konzumace rafinovaných cukrů a umělých sladidel vede k prudkému nárůstu hladiny krevního cukru. Co to znamená? Když se její hladina zvýší, produkuje slinivka břišní více inzulinu. Tento hormon dopravuje glukózu, odpadní produkt sacharidů, do buněk, kde se posléze mění v tuk. Hodně inzulinu v krvi současně znamená i razantní snížení krevního cukru, což vyvolá pocit hladu.

Vepřové maso a uzeniny

Maso jako takové je v pořádku. Problémem je jeho vysoká spotřeba a kvalita. Dnes do sebe dostáváme společně se svalovinou také hormony, antibiotika a látky podobné antikoncepci, které zvířatům znemožňují (například losoům ve farmových chovech) přirozenou reprodukci. Jak zdravé může být jejich maso nebo tuk? Pokud si nemůžete dovolit kupovat maso z malých farem nebo bio chovů, můžete zkusit alespoň odbourat uzeniny. V těchto „poTRAVINÁCH“ je dochucovadel, barviv, dusitanů a rychlosoli nejvíce. Ty pak způsobují, že je nám těžko, jsme unavení, pálí nás žáha, trpíme refluxem jícnu, říháním, plynatostí nebo v nejhorším případě rakovinou tlustého střeva.

Káva, černý čaj a kakao ve velkých dávkách

Jeden až dva šálky kávy denně jsou pro většinu lidí prospěšné. Ve větších dávkách už ale může působit škody. Hlavně těm, kteří trpí únavou nadledvin a paradoxně touží po kávě o to intenzivněji. Je to však energie na dluh. V případě zhoršené činnosti nadledvin a ledvin se pití kávy nedoporučuje. Příznaky se časem prohlubují a člověk se točí v začarovaném kruhu. Snažíte-li se zbavit závislosti na kofeinu (káva také může způsobovat překyselení a pálení žáhy), zkuste pít po ránu lékořicový čaj, funguje na podobném principu bez vedlejších účinků. 

Alkohol

Deci až dvě červeného vína denně jsou pro nás přínosné, tvrdý alkohol a jeho větší množství se nedoporučuje. Není to jen o špatném vlivu na játra, ale především o překyselení organismu a podpoře chronického zánětu v těle.

Arašídy

Arašídy se řadí mezi luštěniny a pro naše tělo jsou poměrně těžko stravitelné.

Průmyslově zpracované produkty (konzervy a polotovary)

Téměř všechna chronická a civilizační onemocnění jsou způsobena nebo ovlivněna skrytým zánětem v těle – nemoci srdce a cév, rakovina, obezita, cukrovka, demence, deprese, artritida, autoimunitní nemoci, alergie, astma, kožní nemoci, zažívací obtíže, únava, migrény. Za chronickým zánětem, překyselením a únavou se ve velké většině skrývá špatná skladba stravy a její (ne)kvalita, která často nemá s původní přirozenou výživou nic společného.

TIPY NAVÍC PŘI REFLUXU A PÁLENÍ ŽÁHY

Doktor Hay doporučuje jíst méně masa a více zásadotvorných potravin jako jsou saláty a zelenina ke každému jídlu. Preferovat přírodní stravu. Vyhýbat se průmyslově zpracovaným potravinám a potravinám s dlouhou dobou trvanlivosti. Velmi dobře jídlo kousatpromísit se slinami a během konzumace nepít vodu ani jiné tekutiny. Mezi jednotlivými jídly nechávat rozestup minimálně čtyři hodiny, aby byla předchozí potrava kvalitně strávena.

V příští části se dozvíte, jak se na dělenou stravu dívám já a v čem mi pomohla. Přihodím taky pár tipů a receptů do začáktů pro ty, kteří by tento způsob stravování chtěli vyzkoušet ;-).


Zdroje obrázků a informací:
Zdravě jíst, zdravě žít – dělená strava, Ursula Summ
Nová dělená strava – Ursula Summ
S dělenou stravou každý den, Gabriella Pluss
Řešení hladiny krevního cukru, Mark Hyman
Pixabay.com