Dnešní článek je na přání. Nedávno mi psala jedna slečna/paní, že ji dlouhodobě trápí reflux jícnu a i když zkusila všechno možné, větší úlevu nepociťuje. Ptala se, co pomohlo mně. Refluxem jsem trpěla zhruba deset let zpátky, zhubla tehdy asi deset kilo, užívala silné prášky a stále hledala dlouhodobější řešení. Až jsem díky kamarádce narazila na dělenou stravu. Po pár měsících harmonického kombinování potravin jsem s radostí vyhodila prášky do koše a jedlá soda přestala být mým každodenním spojencem. Protože je toto téma velmi obsáhlé a nechci vás unavit nekonečnou délkou příspěvku, rozhodla jsem se jej rozdělit do přibližně tří částí. V té první se dozvíte, co je to dělená strava, kdo ji objevil, jakým způsobem v našem těle probíhá proces trávení, a proč je dělená strava vhodná pro jeho harmonizaci. 

Hayova dělená strava

Americký lékař Howard Hay (1866 – 1940) trpěl těžkým onemocněním ledvin. Žádný z jeho kolegů, zaměřených na léčbu Brightovy choroby, mu neuměl pomoci. Proto se rozhodl hledat řešení sám a dlouhou dobu nemoc zkoumal. Vyšetřoval chemickou strukturu svého těla a zjistil, že se skládá z 80 % ze zásaditých prvků a z 20 % z prvků kyselých. Pokusy a studiemi dále odhalil, že bílkoviny se štěpí v kyselém roztoku a uhlohydráty v roztoku zásaditém. Tomu odpovídajícím způsobem začal přizpůsobovat každodenní jídelníček. Postupem času se uzdravil a „Hayova dělená strava“ byla na světě.

Co je rozhodující

Hlavní podmínkou, jak prozrazuje název, je oddělování potravin. Během jednoho jídla se buď konzumují sacharidy společně s potravinami z neutrální skupiny, nebo naopak bílkoviny společně s potravinami z neutrální skupiny. Stoprocentní rozdělení přirozeně není možné, o to se ani neusiluje. Smysl a princip dělené stravy spočívá v harmonické sladěnosti jídel, aby se trávicí orgány při produkování enzymů a při navazujícím rozkládání potravy nadměrně nenamáhaly. Mnozí určitě znají z vlastní zkušenosti, že se necítí dobře, jedí-li těžká jídla ve stylu „všechno se vším“. 

Proces trávení v kostce

Potravu nejprve rozžvýkáme v ústech. V nich se nacházejí slinné žlázy, vylučující enzym amylázu, který předběžně tráví sacharidy. Ty se hojně vyskytují v obilí, chlebu, nudlích, bramborách a rýži. Mimo to se potrava v ústěch rozmělní.

Druhou stanicí trávení je žaludek. Tady se pžedběžně stráví bílkoviny pomocí kyseliny solné a trávícího enzymu pepsinu – rozkládají se na malé stavební prvky, tzv. peptidy. Bílkoviny se nacházejí převážně v mase, rybách a vejcích.

Podle mínění Dr. Haye se naruší zákon trávení, jedí-li se společně během jednoho jídla bílkoviny a sacharidy. Zdůvodňuje to tím, že konzumace bílkovin vyvolá v žaludku produkci kyseliny solné a a pepsinu, a tyto šťávy omezují účinnost amylázy ze slin. Jíme-li v jednom jídle pouze sacharidy, tak se vylučuje v žaludku jen málo kyselých šťáv a účinnost amylázy zůstává zachována. Sacharidy tak mohou být lépe stráveny.

Třetí stanicí trávení je horní část tenkého střeva. Tady vstupuje do akce slinivka břišní (pankreas), jejíž enzymy, společně se žlučí procházející játry, splňují více funkcí. Slinivka břišní se skládá ze dvou částí. V jedné se produkují hormony inzulín a glukagon, které dle potřeby přecházejí do krve a regulují tak hladinu krevního cukru. Ve druhé části se tvoří trávicí enzymy, například trypsin a chymotrypsin (štěpící bílkoviny), amyláza (štěpící sacharidy) a rovněž lipáza (štěpící tuky). Tyto enzymy se posléze dostávají do tenkého střeva. Bez enzymů nemůže trávení probíhat.

Aby složité procesy trávení probíhaly bez potíží, neměla by se slinivka příliš zatěžovat. Nadměrnou produkcí a spotřebou enzymů může vzniknout nebezpečí, že i ta nejkvalitnější potrava konzumovaná smíšeně se může stát pro naše tělo zatížením. Zpomalené a neúplné trávení vede ke kvasným procesům, při kterých vznikají plyny vedoucí k nadýmání.

Přes střevní svazky, krev a žlázy se miniaturní rozdrcené částice potravy, ale i obsažené vitaminy a minerální látky, dostávají k játrům. Játra musí všechny příchozí látky přetvořit, případně rozložit, nelze nic „vrátit zpátky“. Nevhodně sestavená potrava tedy zatěžuje nejen trávicí proces, ale například také zmiňovaná játra, která musí vše příchozí důkladně přefiltrovat.

Princip dělení

Dělenou stravou se rozumí harmonicky ladit svoji potravu a tím ulevit trávicímu systému. Díky tomu může tělo pracovat také na jiných tělesných procesech, například na obnově buněk, produkci hormonů, krvetvorbě, v případě nemoci pak cílí většinu energie na proces uzdravování.

Potraviny jsou rozděleny do tří skupin – bílkovinysacharidy a neutrální potraviny. Neutrální potraviny se mohou konzumovat v jednom jídle společně s potravinami ze skupiny bílkovin, ale také ze skupiny sacharidové. S některými potravinami se doporučuje zacházet opatrně a omezit jejich konzumaci. Patří k nim například uzeniny, cukr nebo bílá mouka. Neutrální ve smyslu dělené stravy znamená, že tyto potraviny nenarušují ani trávení bílkovin, ani trávení sacharidů. Harmonizují tedy se všemi potravinami.

Co se rozumí překyselením

Hospodářství kyselin a zásad je dalším podstatným bodem Hayovy dělené stravy. Podle jeho výzkumů má přísun zásaditých potravin životně důležitý význam pro udržení zdraví. Lidské tělo je denně konfrontováno s kyselinami, například s kyselinou močovou, uhličitou nebo mléčnou. Náš organismus prosperuje jen tehdy, vládne-li v krvi a tkáních rovnováha mezi kyselinami a zásadami. Nevhodná výživa, způsobující kromě překyselení také diskomfort trávení, plynatost nebo reflux jícnu, je taková, v níž potraviny tvořící kyseliny převažují nad potravinami zásaditými. Každý z nás by měl podle Dr. Haye dbát na to, aby do svého těla přijímal dostatečné množství zásadité stravy. Především pak stravy syrové, která obsahuje enzymy, a tedy výrazně podporuje trávení. Jak již bylo zmíněno, podle Dr. Haye se naše tělo skládá z 80 % ze zásaditých prvků a pouze ze 20 % z prvků kyselých. Obdobně by se tedy naše denní dávky jídla měly skládat ze 20 % z potravin tvořících kyselinu a z 80 % z potravin tvořících zásady.

V příští části se dozvíte, jaké konkrétní potraviny patří do jednotlivých skupin a kterým potravinám bychom se měli v rámci harmonizace trávení a zdraví vyhýbat.


Zdroje obrázků a informací:
Zdravě jíst, zdravě žít – dělená strava, Ursula Summ
Nová dělená strava – Ursula Summ

S dělenou stravou každý den, Gabriella Pluss
studiumbiochemie.cz
Pixabay.com